شاعرة

شاعرة

الاثنين، 3 يوليو 2017

الحب البعيد*** بقلم الشاعر تامر النقيب

  • الحب البعيد
  • بقلم تامر النقيب
  • __________________
  • (١)
  • العُمر فات والشَعر شاب
  • وأنا لسه منك بستحي
  • لمسة إديك نظرة عنيك
  • جواها بيتي ومطرحي
  • ______________
  • (٢)
  • أنا لسه شايفك بالضفاير
  • ع الترعه وف غيط الجيران
  • والزلعه بتغني فى إديكي
  • مليانه شهد وخير زمان
  • نفس المكان
  • على وشى بيبان الخجل
  • وبغمزه من ضحكه عنيكي
  • أنا كان يكون عندى امل
  • انا كنت هَعمِلك عَمَل
  • انا كنت اخاف
  • يطلع على ليلي النهار
  • والقاكي في دار الجيران
  • انا كنت بجمع ضحكتك
  • وازرعها في وسط الغيطان
  • تطلع سنابل من امل
  • واقطفها انا ورد وريحان
  • والله لو يرجع زمان
  • بس الزمان خلى العجز
  • في الوش بان
  • _____________
  • (١)
  • متقولش عن قلبك كده
  • انا رغم منك بستحي
  • انا عاشقه من صغري هواك
  • وحياة نبينا المصطفى
  • وكمان مقام السيدة
  • علشان هواك ومحبتك
  • كدت العدا
  • أنا كل حته ف جتتي
  • منقوشة من لمسه ايديك
  • وزهور شبابي كلها
  • مين قدها
  • مروية من حبك وبيك
  • أنا نَفسي ليك
  • انا كل حاجه عشقتها
  • موجوده فيك
  • _______________
  • (٢)
  • انا نفسي ينعاد الزمان
  • وارجع أغازل طرحتك
  • والشال كمان
  • واستني في المولد بتاع سيدنا الولي
  • وأجيبلك الريحه اللي كا نت فللي
  • منديل بؤيا مطرزه حبه حنان
  • ياااااااااه ع الزمان
  • اتغيرت ريحه البيوت
  • حتى الشوارع والحواري والسكوت
  • والحب بقى شئ مختلف
  • بقى زي شئ
  • م الركنه بقى فيه العطب
  • أصبح عجب
  • حتى الحبايب كلهم
  • يبيعوا بعض بدون سبب
  • يا أيها الحب الذي
  • أصبح مايعرفش التعب
  • بقى حب من اجل الفلوس
  • أو لجل حبه من دهب
  • بقى ساقيه بتلف لورا
  • بقي سيرك وف ساحه أتنصب
  • بقى كل كل الحب كدب
  • _______________
  • (١) ، (٢)
  • علم حبايبك كلهم معنى الوفا
  • خلي يدخل دنيتك
  • يجهل بها كلمة جفا
  • علمهم العهد اللي كان
  • والضل والدار والامان
  • هو انت ليه سيبت قلوب الطيبين ؟
  • وبقيت حزين
  • يا أيها الحب البعيد
  • ارجع لهم دول محتاجين
  • والنَّاس قلوبها اتغيرت
  • جفت كما عجاف السنين
  • يا أيها الحب البعيد
  • طب إنت فين ؟
  • ترجع قلوبهم كلهم
  • بقى شكلهم وكأنهم
  • والله دول ناس ميتين
  • _________________
  • كتبها تامر النقيب
  • ٣/٧/٢٠١٧
  • ربما تحتوي الصورة على: ‏‏‏2‏ شخصان‏، و‏‏أشخاص يبتسمون‏، و‏‏‏أشخاص يقفون‏ و‏نشاطات في أماكن مفتوحة‏‏‏‏‏

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق