شاعرة

شاعرة

السبت، 30 يوليو 2016

نافذة علي الشاعر احمد احمد خلف**** بقلم الشاعر شاكر صبري

نافذة علي الشاعر احمد احمد خلف
شاعر صوفي من كفر سليمان لبحري 
مواليد – مصر - دمياط - كفر سعد - كفر سليمان
نشا في أسرة كبيرة وعمل والده بالزراعة فاتجه هو لمساعدته لتحمل اعباء المشيعة ولعله الوحيد من ابنائه الذكور الذي اكمل عمله بالزراعة بعد ذلك ولم يتم تعليمه ولكن كانت ذائقته 
الشعرية قوية ولم يهتم كثيرا بنشر اشعاره كان ذو حس ديني فطري وذو اتجاه صوفي اكثر في اشعاره وفي حياته 
اصيب بامراض الكبد الذي استمرت معه طويلا وعاني منها 
توفي عن عمر يناهز الستين عاما في شهر ابريل 2014م
يعطي صورة جيدة للفكر الصوفي وتعلقه بال البيت والأولياء الصالحين
شاعر من الطراز الشعبي الصوفي المتميز
اتسم بالامانة والصدق وحب المسجد من اسرة محافظة
واتجه بفطرته السوية الي الاتجاه الديني الذي تمثل عنده في حب آل البيت والاتجاه ناحية الفرق الصوفية
ومن اشعاره التي تغني بها الصوفيون
لسه بحبك
لسه بحبك يا نبي لسه بحبك
انا كل همي يا نبي ان ابقي جنبك
عيز احس بوصل ليك وافرح بقريك
دايما احبك يا نبي دايا احبك
خليني انعم بالوصال واسعد بقربك
انا نفسي ازورك يا نبي انا نفسي ازورك
انا نفسي البي دعوتك وافرح بنورك
وامشي ف هديك ي رسو وواكون رفيقك
دانا حبك انت يا نبي دايب ف قلبي
وحبي لاهل البيت طريقي واصل حبي
ماقدرشيي انسي يا حسن اهلك وقربك
دا انا روحي فيكم يا حسن دا انا كلي ليكم
دا انا ابيع حياتي كلها انا واشتريكم
دا انا كلي ليكم يا حسين انا كلي ليكم
لو غبت يوم عن مهجتي اتعب واعاني
دا انا من جمالك يا حسن نا سي لزماني
ونسيت صحابي والولاد ونت ف كياني
دانا حيك انت اللي باقي وكله فاني
ولا فيه شرسك لك يا حسن وما لكشي تاني
ما اقدرشي اخالفك يا نبي ما اقدرشي اخالفك
دانا قلبي عارفك يا نبي وبروحي شايفك
انا اهل بيتك هما اهلي وهما ناسي
ليهم حياتي ومهجتي ليهم حماسي
وهما وقت الشدة والازمات خلاصي هابقي معاكم يا نبي سلطان زماني
ولا فيه شريك لك يا نبي وما لكشي تاني
"""""""""""""""""
انا كلي ليك انا
انا كلي ليك انا انا باعشقك انا
سيدنا الحسن انا
انا دبت فيك انا
سيدنا الحسين انا
باستاق اليك انا
فاطمة البتول انا ليكم باحن انا
سيدنا علي انا
زين الرجال انا انا كالي ليكم انا
سيتي نفيسة انا انا ملك اديكو انا
سيتنا زينب انا
انا روحي فيكي انا
فيكم يادوب انا انا عمري ليكو انا
وبابوس اديكو انا
طالب رضاكم انا اناعمري ليك انا
اهل الرسول انا
قلبي ميان مني
وجاي ليكم هنا ما اقدرشي اتوب انا
يارب اغفر لنا
وارحمنا كلنا وبارك جمعنا لاجل الرسول انا مااقدرشي اتوب انا دا حبهم هنا
ما اقدرشي اتوب انا
انا روحي فيكو انا
نجد ان الشاعر قد اقتبسها من اغنية ميادة الحناوي
انا انا باعشقك انا
عبد الكريم
عبد الكريم الجيلاني مدد مدد
سيدنا براهيم الدسوقي مدد مدد
يا سيدنا سيد يا بدوي
مدد مدد
سيدنا عطية ابو الحسن مدد مدد ابو العليمن الرفاعي مدد مدد
مدد يا ال البيت مدد
يا سيتي فاطمة امو موسي مدد مدد
مدد يا ال البيت مدد
انا بيكم يا اهل البيت قلبي اتسند
مدد مدد
واقف علي ابوابكم
دا السعد ساكن عندكم
باشتاق لجنة قربكم
وبقربي منكم باتحسد با تحسد
يا رب اجمنعا بهم
احنا وكل الحاضرين
وكل من في المسلمين ويا الكرام الاكرمين
مدد مدد
نعلي ف جنة قربهم
ونبقي دايما جنهم
ف الجنة نمشي ف ضلهم
مدد مدد دايما علي طول الامد
يا سيدنا طه يا حبيب
انت الامل انت النصيب
دايما لامرك مستجيب
عاشق لقربك يا نبي مدد مدد
قربني ليكم والنبي
بيا ربي لبي مطلبي
انا وكل الحاضرين
انا وناسي الطيبين
اجمعنا بيهم اجمعين
مدد مدد
"""""""""""""""""""""""""""
يا اهل بيت النبي
يا اهل بيت النبي حبي لكم قسمة
عسقي لكم منهجي ومكانكو ف القمة
قلبي كواه الهوي طاير مع النجمة والحب لما سري حلاني بالحكمة ولقيتني كلي عزيمة وبدات بالهمة
دا اللي يعادي لاهل بيت النبي راح تركبه الغمة
هيعيش حياته ف نكد وهتركبه الغمة
واللي ما حب الكرام ناله ما شاف نعمة
انا حبي ليكم منهجي وانتوا اقدراي
وانا تهت عمري ف عشقكم وكتبت اشعاري
دا انتو تاجي الجميل وانتو اذكاري
وانتو حتة م الفؤاد وكل اسراري
وانتم خطوتي وطريقي وليلي ونهاري
ف الضلمة انتم شمسنا ساعة الهجير نيلي
لو تهت مرة ف الزحام انتم قناديلي
لو شفت يوم النسيم 0000 منكم جت النسمة
دا انتو دنيتنا والسعد والبسمة
وانتو فرحتنا في الحيرة والازمة
لو بس تبقوا حظنا م الدنيا دي كفاية
دانتم شموعنا ف الظلام والقصد والغاية
وانتم مصابيح الدجي وانتم لنا راية
يا ربي جمعنا بهم واهدينا نبقي زيهم
واجعلنا نمشي ف ضلهم
ونعيش ف جنة قربهم
داهما بلسم للجراح هما لنا اية
ونقول كده كفاية
ونقول كده كفاية
ان كان منزلتي بالفصحي
ان كان منزلتي في الحب عندكم ما قد رايت فقد ضيعت احلامي
امنية ظفرت روحي بها زمنا واليوم احسبها اضغاث احلام
مفتبسها من قصيدة ابن الفارض
حبي لاهل البيت لا مثيل له حبا كاكثر من حبي لارحامي
انتم دماء تجري بين اوردتي وانتم ماد الروح يا مائي وانسامي
"""""""""""""""""""""""""
وياتي للعامية
فيقول
سيدنا الحسن
سيدنا الحسين انتم حبايبي اجمعين
انتم طريق السالكين انتم ملاذ الحائرين
يا طيبة يا بنت الرسول يا طاهرة يا بنت الاصول
ظرة لنيل الوصول نظرة لنيل الوصول
بنت الحبيب المصطفي المصطفي يا سيدة كلي وفا كلي وفا
كفي كفي كفي كفي
قد نلت عندكم الصفا الصفا كفي كفي كفي كفي
وعلي زين العابدين خيرة شباب المسلمين
بن الكرام الاكرمين الاكرمين
نفيسة العلم انا دوما احن لذكرها لذكرها
بنت الكرام الصادقة ذات الاصول الواثقة
في جنة الخلد هي
طوبي لها طوبي لها طوبي لها مدد مدد
وياتي للفصحي

مدد مد ف حب الا البيت مالي ملجأ ومهما يكون لهم عدي وميثاقي
هم السعادة والنور لدي روحي زهم اذا عز الطبيب والادواء ترياقي
هم السفينة ف بحار تضطرب
وهم سبيل لمن لله يقترب اسعي لهم اسعي لهم كلي لهم كلي لهم
حسبي بهم حسبي بهم فانا الوذ ببابهم
متعلق برحابهم وانا علي عهد الهوي باقي
هم الفؤاد فما في القلب غيرهم وهم حياتي وأنواري واشواقي
طوبي لكل محب نال قربكم قد نال من دنياه خير ما فيها
الناس تحسده من حسن صحبتكم والروح والأبدان القرب يكفيها
فان مرضت فمالي غير ذكركم ويالمحبة كان الذكر يشفيها

وان اردت مزارا ليس غيركم يا بسمة الدنيا واسمي معانيها
انتم لنا قمر انتم لنا قمر في ابحر الدنيا في ابحر الدنيا
اني لكم ات اسعي لقربكم لكم تحياتي
انتم ملائكة اهلي وساداتي انتم سفيناتي
أيضا ومرساتي انتم مناراتي ايضا ومرساتي
انتم ملذاتي لكم تحياتي
لكم صلواتي
لالا لالا لالا لالا ما كنت انول الرضا والحب لوللاكم لن يلقي غايته من كان ينسالكم
انتم ملاذ له لو فاز برضاكم
مدد مد د مدد مدد
ولعل الفصحي عند الشاعر قوية رغم عاميته
لوجود الاقتباس والاعتماد علي المثقفين في تهذيب لفظه وتنقيحه حتي يصل للمستوي المطلوب مع قلة ما كتب منه فكان أيسر عليه
انا اللي اصحابي
انا اللي اصحابي ف عز الازمة خذلوني
ولما الحال رجع معدول حسدوني وللعصيان والبهتان ودوني
ولما زماني غدر بيا يوم سابوني
ولما هموم الدنياصاحبتني هجروني وعن حبي لاهل البيت منعوني
واهل البيت هما وبي ساندوني
يا فاطمة يا بنت طه رسول الله لقيت فيكم حياة الروح وجيت ليكم وانا مجروح
انا علي بابكم اسقوني
سيدنا الحسن سيدنا الحسين فاطمة الزهراء فاطمة الزهراء
يا زينب الهي كلك رضا كلك رضا
وسيتنا سكينة طيبة امينة
وعلي زين العابدين امين امين
مدد مدد من فرط حبي وعشقي ليكم قلبي اتسند
يا اكرمين
يا طاهرين ليكم ادين امين امين
دانا كلي ليكو يا صالحين
يا صالحين
يا اكرمين
مدد لكل الاوليا مدد مدد
ابو العليمين الرفاعي مدد مدد
مدد لينا مدد ليناا سيدي عطية ابو الحسن
ابو العليمن الرفاعي
مدد لينا مدد لينا يا اوليا يا اوليا
يا هل البيت انا حنيت وليكم جيت علي بركاتم دلوني دلوني
انا وحدي انا تايه علي بابكم غريق ف العشق دلوني
انا محتاج لرضاكم عصيت ربي وجنتي في لقياكم
غرقت واوعي تسيبوني
انا يا اهل بيت الله ما ليش غيركم عن العصيان خلوني بنوركم اهتدي واسير
يا ريت ف ماني تزوروني دانتم كل شيء ليا وانتم قلبي وعيوني
سيدنا الحسن سيدنا الحسن وجه حسن وجه حسن
سيدنا الحسين سيدنا الحسين سمح امين سمح امين
فاطمة البتول فاطمة البتول بنت الاصول بنت الاصول بنت الرسول
سيدنا علي سيدنا علي
بار ابي بار ابي
وعلي زين العابدين خير شباب المسليمن
خير شباب العابدين
المتقين
الطيبين
الطاهرين الاكرمين
يا سكينة يا بنت الكرام بيكم نلوذ من اللئام
انتم لنا رمز السلام
رمز السلام اهل الوئام
انتم شموع ف الظلام في الظلام
انتم شفاء في السقام
في السقام
مدد يا فاطمة الزهراء ليكي المحبة والفداء والفداء
يا ربي جمعنا بهم
احنا وكل الحاضرين
في جنة الخلد سويا
مع النبي محمد خير البرية اجمعين
طه ختام المرسلين
يا ربي جمعنا بهم احنا وكل العاشقين
بخير خلق رالله مدد مدد مدد
طه ختام المرسلين يا ربي جمعنا بهم
واسقينا من بركاتهم
واعطينا من انوارهم
وانفحنا من نفحاتهم احنا وكل المهتدين
مدد مدد
احنا وهلينا مدد احنا وكل المسلمين
في جنة الخلد سويا في جنة الخلد معا
وكل ناسنا الطيبين وال بيتنا اجمعين
أجمعين
مدد مدد يا مسلمين يا عاشقين يا طيبين مدد مدد
واننا نلاحظ مدي التعلق بال البيت في الازمات واللجوء ليهم باعتبار انهم الملاذ والملجا لكل ازمة يمر بها الصوفي
ولعلهم في هذا يقتربون من الفكر الشيعي في هذا الجانب
وان كانوا غير مغالين وشاطين عن الطريق السوي
فهم غير مؤذين لاحد او سابين لاحد غير انهم يسلكون الطريق التعلق والحب
وان كانوا لا يملكون لانفسهم ضرا لا نفعا فهم عباد الله مثلنا
وكلنهم زادوا حبا لله وقربا بأعمالهم
***************************************************
ولعل شاعرنا لم يكن فقط متجها ناحية التصوف فقط كانت دماءه تسيل بحب الوطن ونذكر ذلك في نموذج له يقول فيه وكانت قبل حياته بستة شهور تقريبا 
بلدي حياتي وروحي وحتة من قلبي
سايق عليك النبي
لتصونها يا ربي
اكفيها شر المحن مشي الطريق عدي
حطم سدود الغدر خلي الحياة وردي
واحفظ بلاد النيل بالامن والايمان
والخير يطول شعبها مش ليا انا لوحدي
*******************************
وقال ايضا يعد الثورة مباشرة شدي السيفون يا بلد 
شدي السيفون يا بلد 
علي عصبة خدعوك
وبالرخيص والغالي 
للغدر باعوك 
ولا حبو غير نفسهم 
للفوضي جروك 
رافعين شعار البطولة 
وهما وصموك 
وف كل لون تلتقاهم 
والدنيا راكباهم 
في الزحمة محلاهم 
ولا يوم بيدوكي
يا ما قابلت علل 
وخراب يهد الجبل 
لكن صمودك قتل 
كل الي خذلوك 
ليك الاله حارس وبازمتك حاسس 
راح يبعت الفارس ويا اللي حبوك 
بالروح بيفدوك ولا يوم يبيعوك
********************************
يا دنيا ليه البكا
يا دنيا ليه البكا والصبر ترحالي
اصبر علي اللي جرا واللا الي يجرا لي
يا رب اطلف بنا واهدينا يوم للسنا ساعة رضاك برنا كنز الرضا غالي
النيا هجر وذل والياس طاوي الكل
لكن رضاك بيدل علي حسن اعمالي
في رحمتك احسان فيجنتك غفران القي الامل بيبان ارتاح انا وبالي
كل اللي كان بيا علي قلبي وعنيا قسوة معدية
وابكي علي حالي
وعشان بحب الخير انا قلي ليه بيطير
ومعاه باعيش وباسير
وهاحط احمالي
يارب فيضك امل يكفيني ساعة الزلل
كل اللي كان اوحصل جهلي واهمالي
هاملي عنيا بنور واثور في ارض الجور
ذنبي يبات مغفور وانام وانا خالي
ولو كنت ناوي تنسي حياتك الاولي 
ولقيت دموع الندم في القلب مقتولة 
ارجع لربك تلقي بيبانه مفتوحة 
وتلقي بعد الضنا الفرحة والراحة 
عمره ما رد ذليل 
ولا دعوة محجوبة 
انا كنت ماشي ف طريق الظلم والتوهة 
اغفر لي ذنبي يا ربي واقبل التوبة
دا انا قلبي ذاب وانكسر والنفس مغلوبة 
وبدات سكة رجا للعفو في رمضان 
املي انول الرضا والرحمة والغفران 
يا رب احنا بشر 
حوطنا بالاحسان 
والذنب من جهلنا وقلوبنا مقلوبة 
وانت الغفور الكريم وادينا ممدوة 
**********************************
دموع الذنب
الذنب مش قادرة تناسيني ليالي زمان 
وليل البعد ايامه بتطويني مع النسيان
اقول يا رب مش قادر اداوي الذنب بالنسيان
دموع الذنب خلتني اشوف البعد
تحيرني تغيرني وخلتني نسيت السعد
واقول يا ربي سامحني
رضاك هوا اللي يفرحني وحبك كان يريحني
دا انا مشتاق الي الاحسان
***************************
ومن اشعاره الوطنية 
احفظها واحميها 
من جور اعاديها 
للمجد خليها 
واحفظ روابيها 
يارب يا منجد 
ما لناش سواك مرشد 
ولغدرها افسد 
يا رب نجيها 
دي بلدنا دي اية 
غنوة وضحكاية 
والغدر ليه نهاية 
وانت اللي حاميها 
لو فيه كثير خانوا 
او ناس كثير هانوا 
فيه مخاصين عانوا 
وانت اللي راعيها 
ف اديك مراسيها 
يا رب نجيها
"""""""""""""""""""
مدد مدد مدد مدد 
علي كام خسيس باعوا البلد
دول ناس كثير مالهم عدد 
منهم خبيث باع العراق 
وف ارضنا حكم الخناق
وجر ورياه البلاء 
علي نفسه قال انه اسد 
مدد مدد مدد مدد
يا بلدنا سيبك م الكلاب 
ده عرة ف اديهم خراب 
دول جزمة في عيون الشباب 
فيه مخلصين ليك السند 
مدد مدد مدد مدد 
يا بلدنا عيشي للابد 
مهما يزيد فيك الكبد 
ده ربنا حافظ صمد 
وهو وحده المعمد وكلنا لله قصد 
مدد مدد مد مدد
""""""""""""""""""""""""""""
وبحبها 
مهما يقولوا عنها 
مهما الكلاب يلعب بها 
مهما يعيثوا في ارضها 
مهما يخوضوا ف عرضها 
مهما يخونوا ف عهدها 
دانا حبها جوا النخاع 
يشفيني من طول الصداع 
مهما يكون فيها الصراع 
مش راح اخالف 
عهدها 
وهيا ساكنة جوا روحي 
وجرحها يزود جروحي 
ولا حاجة اغلي من حياتي 
الا الكنانة وارضها 
وباحب كل حبيب لها 
من يفدي روحه لاجلها 
واكره خبيث يلعب بها 
وكلنا عاشقين لها
مصر الحبيبة نحبها
"""""""""""""""""""""""""""""
واتغيرت كل الوشوش
كان فيها ناس ما بيرحموش
ديابة تنهش كالوحوش
الوقتي هما عاشوا فين
دوا السجون ذاقوا الانين
باعوا البلاد عارفين لمين
لا ........ شحتوها الخسرانين
الكلب منهم لما يعلي
يظن نفسه اله واحلي
علي سيد دايس بالمذلة
مش عارف انه ابن مين
جعان وشاف حير اتنهب
عقله من الفرحة اتسلب
وظن انه صحيح كسب
وهو اعمي مالوش عنين
الام قتلت انبها
م الجوع وقتلت نفسها
كان ابنها علي حضنها
وهما فيها ما فكروش
كلاب مشت علي ارضنا
ودنست يوم عرضنا
طهرها منهم ربنا
دي الوقتي هما ما يساووش
حتي الكلاب ما يحصلوش
*********************************
ومن اشعاره عن الفكر الاجتماعي 
الدنيا مليانة ديابة
الدنيا مليانة ديابة ساقية وعا الناس قلابة
وتعبنا م الغدر تعبنا عشعشنا فوق ارض الغابة
واهو سوط بيتحكم فينا دبنا كثير يا ما قسينا
واهي كورة وبتلعب بينا وعشنا ف الدنيا غلابة
والقرش حالكم ف نفوسنا والظلم والبغي يدوسنا
واحنا بنكتم انفاسنا ملك يا ناس ولا كتابة
"""""""""""""""""""""""""""""""""
تحية وتقدير لشاعرنا بن كفر سليمان البحري 

الشاعر احمد احمد خلف 
الذي لم ينل حظه من التقدير الادبي في حياته

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق