شاعرة

شاعرة

السبت، 30 يوليو 2016

( قالولى تطلع مين ؟ )**الشاعر اسامة عياد


  • قصيدة : ( قالولى تطلع مين ؟ )

  • قسم بقه يا زمن
  • غنيلهم الموال

  • عايزينى أرقص ليه
  • والبس لكوا الخلخال

  • قالولى تطلع مين ؟
  • قلتلهم الزبال 
  • كانس كده حسرتى
  • ومعبى الف شوال
  • متهان ودى شغلتى
  • بتسب ليه يا خال

  • قالولى تطلع مين ؟
  • قلتلهم الشيال
  • هلكان كده بالقوى
  • وللهموم حمال
  • وضهرى دا منحنى
  • وتبسى ربع ريال

  • قالولى تطلع مين ؟
  • قلتلهم المرسال
  • ساعى على لقمتى
  • وللبريد جوال
  • طاير كده بلهفتى
  • وع الكعوب رحال

  • قالولى تطلع مين ؟
  • قلتلهم المحتال 
  • بانصب ودى عشرتى 
  • وللفلوس كيال
  • ما تخفش دى محبتى
  • ونبتى م السلسال

  • قالولى تطلع مين ؟
  • قلتلهم الطبال
  • بكيفى أنا عولمجى
  • يديق عليه الحال
  • صوبعى دى ثروتى
  • وهيه راس المال

  • قالولى تطلع مين ؟
  • سقفت للموال 
  • راعوا بقى حرمتى !

  • أسألكوا بس سؤال؟
  • انتوا اللى تطلعوا مين ؟
  • جاوبونى انا فى الحال

  • ما تردوا ليه سكتوا
  • لسانكوا ليه تقال
  • عندى اقتراح ليكوا
  • هايل ومش بطال

  • خدونى انا بحرقتى
  • وسبولى بس عيال

  • حلمى و امنيتى
  • دا بعدى عنكوا محال

  • والله دى رحلتى

  • بعشق أنا الترحال
  • بعشق انا الترحال

  • ........................................

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق