شاعرة

شاعرة

الأربعاء، 28 مارس 2018

سوق الفيس ....نادي كمال

يا داخل سوق الفيس
خليك سلس وحسيس

اختلاف الاراء
من مقاومات الحياة

متزعلش من الاختلاف
ولا تشيل من كتر الاطراف
الفيس بوك ده سوق
واللى ميشتريش
اكيد هيدوق

الملحد واقدره
بيعرض بضاعته
اللى عايز يشترى
بسهوله يشترى

والمسيحى كمان
صور للمسيح
وتاملات وصلبان

والمسلم ليه دور
صلى على الرسول

نفهم المقصود
والجوده من الموجود

شايف خبط ورزع
وشتيمه وتجريح
على الفيس
كله بقى صريح
انا الصح وده انا الصح
والتالت لا انا الصح

قول معايا انا مالى
قول معايا وانا مالى
الدنيا تطلع تنزل
انا فى حالى

ايمانك بينك وبين ربك
متشيلنيش على طول همك
صلى يا اخويا  فى بيتك
وروح محرابك ( كنيسه او مسجد او هيكل يهودى )

كل دين فيه اللى مكفيه
اختلافات وتقطيع
وهتره بين القطيع
بجد بقى شئ فظيع

والبشر اتحولت
كلنا بقينا مفسرين
المفاتيح فى ايدينا
وعلى الجنه كمان رايحين
ده اللى يدخل معانا
والباقى اصله رخيص
عى جهنم خليه يهيص

هههه وكمان ههههه
طيب النهب والسرقه
والشر ذاد وغطى
فين الدين يا قطه
بتعمل بيه ايه
وبتطبق ايته عليك
اترك لك التعليق
وليس الادانه
صوتك امانه

فى الختام
يا ريت نبص لقدام
الحياة بتضيع قدام عنينه
والغرب سابقونه
فصلوا الدين عن الدوله
واحنا ليس لنا حوله ولا قوه

يا خالق الانسان
وكمان الحيوان
اهدينا الى بر الامان
ونعيش باقى حياتنا
فى اختصار وسلام
بمحبه للاخر ووئام

كلمات الشاعر نادى كمال

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق